FÖRSKOLELISTA..
Hittade en lista på Growingpeople.se där de står tips om vad man ska införskaffa för kläder till barnen inför starten.
Klädd för lek och rörelse och dags att märka allt från strumpor till nappar.
Önskemål om vilka kläder ditt barn behöver för aktiva dagar på förskolan varierar från förskola till förskola.
Så här kan en önskelista se ut:
- Oömma, mjuka kläder som ger full rörelsefrihet. Mjuka byxor och mjuk tröja, underställ vintertid, shorts och t-shirt sommartid.
- Tröja och byxor i fleece att ha under ytterplagget vintertid. Att klä barnet efter lager-på-lager-principen hjälper barnet att reglera temperaturen och hålla värmen.Overall i ett materal som är slitstarkt och motståndskraftigt mot vind och vatten. Sy fast fothällor i resår om det saknas, det hindrar byxbenen från att glida upp. Plocka bort eventuell luva på overallen, den kan orsaka olyckor.
- Regnkläder som är så stora att en vinteroverall får plats under och barnet fortfarande kan röra sig. Se till att det finns resårhängslen som kan reglera längden på byxan. Köp den gärna i en färg som syns!
- Vantar med långa skaft som går att dra över overallens ärmar.
- Fuskpolo håller vind och kyla borta från halsöppningen. Undvik halsduk som kan fastna i något och bli en fara.
- Fotriktiga skor/stövlar i rätt storlek med plats för varma sockor.
- Mössa, gärna vindtät som sitter bra på huvudet och skyddar öronen. Sommartid ska ditt barn ha solhatt som ger skydd åt ansikte och nacke.Låt ditt barn springa barfota inomhus.
I reservlådan
Strumpor - kalsonger eller underbyxor - tröja med lång och kort ärm - flera på byxor, särskillt när ditt barn är på väg att sluta med blöja - vantar - varma sockor - extra napp.
Märk väl
Att märka ditt barns kläder underlättar för både barnet och personalen, märk det mesta som ditt barn tar med sig till förskolan. Det finns många olika sätt att märka kläder och saker med.
- Vävda band som man syr fast
- Etiketter som man stryker på, nackdelen är att de ofta lossnar i tvätten
- Märkpenna
- Stämpel
från growingpeople


Trackback