Tvåmånaderskontroll BVC


2009-02-09 @ 13:39:10
Idag har jag och Elliott varit på BVC för tvåmånaderskontrollen som inte blev av förrförra veckan. Var fyra veckor sedan han var där senast o nu vägde han 5360 gram o var 61 cm lång, huvudomfånget var 39,5.

Han är såå duktig vår lilla groda..eller lilla o lilla..han växer ju så de knakar. Jaja..läkaren sa att allt såg bra ut, men ja vet inte..hon kollade o klämde inte så mkt direkt. kändes som att hon knappt visste va hon skulle kolla efter dr mustasch.

Sedan har vi ju de där problemet med höftledsluxationen, som vi har i släkten. Min lillasyster hade de när hon var liten o de är ju ärftligt.. har stått på mig som fasen om de så att de ska kolla upp de extra o så. men läkaren kollade ju fasen knappt höfterna nåt. Men läkaren sa att hon inte kunde se nåt ändå efter undersökningen när vi pratade.
O nä.. de skule inte göra nåt åt det eftersom hon inte hittade nåt fel på höfterna (som hon som sagt inte ens kikade på knappt).
Men ja stod på mig o sa att min storasyster faktiskt fick åka till sjukhuset och röntga sin son när han var 6 månader just för o se om han hade nån luxation. Men neej..de hade de aldrig hört talas om att man gjorde så med bebisar som hade de i släkten. SÅ bvc sköterskan skulle mejla en barnläkare o fråga honom /henne om det.

De är så jädra virriga därnere alltså! Sa ju till redan hos barnmorskan om detta o hon sa faktiskt att de vanligtvis brukar kolla upp de lite extra när man har de i släkten! men men..nästa gång får ja veta om vi får åka in på röntgen eller inte sen. Sen sa ju bvc sköterskan nåt mer korkat, att läkaren som undersökte elliott var nyanställd som läkare, o att hon typ på 80-90 talet jobbade som läkare på bvc o då borde ju hon minsann veta. Men då sa jag de att min syster föddes på slutet av 80-talet och de såg minsann inte hennes luxation. De såg vi själva när hon lärde sig gå,  och när hon väl lärde sig gå va hon ganska gammal me. Så det är lätt o missa!

Inte för att jag tror att han har luxation, men alltså..det är lika bra å kolla upp de!

Sen inte nog med det. de hade fyllt i hans kurvor fel med. Enligt hennes kurva så låg han låångt över genomsnittskurvan när de gällde längden. hon frågade mig om Andreas var lång eftersom elliott var så lång, men jag sa neej. o sen så låg hans vikt lite över genomsnittet med. VAR BARA DE ATT DE HADE FYLLT I KURVAN FÖR 1 O EN HALV MÅNAD ISTÄLLET FÖR 2 MÅNADER! jädra nötter!

När de hade rättat till allt å så så visade de sig att elliott ligger lite lite över genomsnittskurvan på längden, lite under genomsnittskurvan när de gäller vikten, o precis på genomsnittet när de gäller huvudomfånget.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback