nojig o orolig.


2010-08-01 @ 21:12:34
Det här me o va/bli mamma är verkligen ett ständigt oroande. JAg har väl alltid trott att allt oroande börjar när barnet väl kommit. Men man börjar verkligen att oroa sig så fort man fått pluset på stickan ju!  först är man orolig för att de inte ska gå vägen, när man gör ultraljudet är man orolig för att de ska hitta nåt fel. Sen bara fortsätter de hela tiden...

De jag börjat oroa mig för mer o mer under denna graviditet just nu är att jag kanske kommer få göra kejsarsnitt. (detta pga att moderkakan låg i bakvägg o täckte livmodermodermunnen på UL)Detta är verkligen något jag inte ser fram emot ett dugg om de skulle bli så. Efter att ha varit med om ett så mäktigt stort o fint mirakel som jag ändå tyckte att det var att föda vår son, så vill jag inget hellre än att föda vaginalt igen. Är livrädd för att bli snuvad på denna förlossningen, livrädd genom att bara tänka på att nån kanske ska "karva" i en..usch!

Sen läste jag en artikel idag som fick mig att oroa mig för ytterligare en sak. Läste att barnet i magen inte bör vara med om fler ultraljudsundersökningar än nödvändigt..
O shit tänkte jag då. Vi har ju faktiskt bokat in ett könsultraljud framöver här, o sen kommer vi  ju som sagt få göra ett till i v32 för o se om moderkakan flyttat på sig. JAg bokade in köns UL strax efter RUL eftersom jag var så besviken på att de inte gick o se va de va för kön på bebisen i magenl. Visst vi skulle väl kunnat vänta till v 32- men de är ju inte säkert att hon som utför ultraljudet på oss då är så medgörlig så hon går med på o berätta könet. ( de får egentligen inte avslöja könet där jag bor vid landstingsundersökning) Men iaf, efter att ha läst den texten i artikeln så är de som att jag hakat upp mig- man bör inte göra fler ultraljud än nödvändigt...
USch, vet inte hur jag ska göra me de hela nu ju. VA tror ni? är de farligt att ha gjort sammanlagt 4 UL under en graviditet??







Kommentarer
Postat av: ruby milo och magen

med min son gjorde ja säkert 10 ultraljud :p först ett på gyn i v 6 sen 1 i v 10 då ja trodde ja fårr missfall, sen 2 st rutinultaljud och sedan säkert 5 ultraljud mellan v 26-28 då ag låg inlagd pga att ungen ville födas tidigare.. sen ngn gång i v 32 ett tillväxtultraljud-:P han ör frisk som en nötkärna iddg:)

2010-08-01 @ 21:18:54
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: ruby milo och magen

hehe jaa:P det ska börjas i tid;)

jo det var sjukt läskigt. ja fick inte gp ur sängen typ på 2 veckor och hade börjat öppna mig då ja fått riktiga värkar men ungen svarade bra på alla sprutor o tabletter som de proppade i mig så då valde han istället att vara inne i magen på övertid (4dagar) :)

jättekul att ha ngn runt samma vecka som en själv att följas samman med:) hur mår du osv?

2010-08-01 @ 21:27:34
URL: http://rubykanoby.blogg.se/
Postat av: Förvirrade Morsan

jag tror det bästa är att inte fundera så mycket, skulle man tänka på allt som är farligt, skadligt osv. så skulle man tillslut inte kunna göra någonting. Jag tror inte att det är någon fara med ultraljuden=) men jag förstår din oro, ojojoj vad jag nojjade under min egen graviditet!

2010-08-01 @ 23:16:22
URL: http://forvirrademorsan.blogg.se/
Postat av: eva

du behöver nog inte oroa dig, de som har diabetes får göra jättemånga ultraljud och barnen är friska som föds sen.

och i andra länder än sverige så görs det alltid många fler än vad vi får göra..

kram kram !

2010-08-02 @ 07:05:25
URL: http://fonmo.blogg.se/
Postat av: Mad

Vi är redan uppe i 5 UL pga komplikationer osv. Men tänk på alla dem som har ett UL varannan vecka tex? Jag tror inte man ska springa på en massa onödiga UL. Man gör det som känns bäst för en själv!



För övrigt känner jag igen det där med oro att bli snuvad på den riktiga förlossningen, Skrev om de för ett tag sen. Jag läste att moderkakan brukar ändra läge i takt med att livmoder växer. Så det kommer säkert gå bra för er! Det kan dem ju faktiskt kolla på köns ul om den sitter son den ska eller fortfarande sitte lågt! =)

2010-08-02 @ 07:26:01
URL: http://mamamad.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback