16:e veckan =) (första magbilden)


2010-06-19 @ 06:33:30
  • Första dagen for din senaste mens var 05-Mar-2010
  • Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 10-Dec-2010 (Skyttens tecken)
  • Du är gravid i vecka 15+1 (16:e veckan)
  • Bebisen väger c:a 72 gram. *
  • Bebisen är c:a 10.9 cm från hjässa till fot. *
  • Du har klarat av 37% av graviditeten.
  • Du har 173 dagar till förlossningen.
  • Din första trimester varar från 05-Mar-2010 till 03-Jun-2010
  • Din andra trimester varar från 04-Jun-2010 till 01-Sep-2010
  • Din tredje trimester varar från 02-Sep-2010 till 10-Dec-2010

Barnet

Massor av plats att plaska omkring

Ditt barn skulle få plats i handflatan. Fötterna är 2 centimeter långa, och huvudets diameter är cirka 3 centimeter.

Han eller hon rynkar pannan, suger på tummen och sväljer vatten. Det sistnämnda kan orsaka hicka, men det är ingenting du känner av än så länge.

Barnets hår växer. Det finns ögonbryn och naglar som man kan se tydligt.

Färglöst, tunt hår som kallas lanugohår börjar nu täcka kroppen. Man tror att syftet med det här håret är att hålla kvar fosterfettet, som bildas under de kommande fyra veckorna. Fosterfett är en oljig substans som skyddar barnets tunna hud. Lanugohåret försvinner inte förrän i slutet av graviditeten.

Just nu är det fantastiskt att vara i magen. Det finns massor av plats att sparka och röra sig på.

Mamman:

Den första sparken

Om du väntar ditt andra barn är det möjligt att du känner sparkarna redan. Många kvinnor beskriver känslan som ”gasbubblor” eller som en fladdrande känsla. Du kan ha märkt av det här i flera dagar, men inte förstått vad du kan ha känt.

Oroa dig inte om du inte känner barnet ännu. Fosterrörelser känner man oftast för första gången mellan vecka 16 och vecka 20. En del barn är mer aktiva än andra. De har redan en alldeles egen personlighet.

Har du märkt att det inte alls är lika bekvämt att ligga på rygg längre? Sluta ligga på rygg. Om du gör det trycker barnet på aorta och hindrar blodflödet i din kropp. Det är därför du känner dig svimfärdig.

 

Har inte känt av nån "spark" o känner mig inte svimfärdig när jag ligger på rygg. O sist jag var gravid kunde jag knappt inte ligga på mage alls- magen kändes mer svullen o brösten ömma. Men denna gången har jag ju kunnat ligga på mage fram tills nu typ. Nu börjar de bli lite ömt igen..men man sover ju godast på mage =)

o så en magbild i v 15+1, de börjar kulas lite lite grann va? tog en bild nysss, svullade dock rejält igår så den är nog rätt svullen ändå..

 


 

 







Kommentarer
Postat av: Malin

Gulligt=)

2010-06-19 @ 11:09:19
URL: http://malinjljung.blogg.se/
Postat av: Eva

nog börjar det bli en lite kula =)

apropå sova på mage det gör jag fortfarande =)

2010-06-19 @ 13:52:33
URL: http://fonmo.blogg.se/
Postat av: Karin O

När jag väntade mitt första barn behövde jag snickarbyxor i vecka 20, men när jag väntade andra åkte de fram redan i vecka 10...

Här är lite lästips!

http://gravidserier.blogg.se

2010-06-19 @ 17:44:07
URL: http://gravidserier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback