v 35


2010-10-30 @ 12:02:49
  • Första dagen for din senaste mens var 05-Mar-2010
  • Ditt förlossningsdatum är beräknat till: 10-Dec-2010 (s tecken)
  • Du är gravid i vecka 34+1 (i vecka 35).
  • Bebisen väger c:a 2441 gram. *
  • Bebisen är c:a 46,5 cm från hjässa till fot. *
  • Du har klarat av 85% av graviditeten.
  • Du har 41 dagar till förlossningen.
  • Din första trimester varar från 05-Mar-2010 till 03-Jun-2010
  • Din andra trimester varar från 04-Jun-2010 till 01-Sep-2010
  • Din tredje trimester varar från 02-Sep-2010 till 10-Dec-2010

Kroppen: Nu ökar du snabbare i vikt, upp till drygt ett halvt kilo varje vecka. Av det går cirka 300 gram till barnet. Om du ökar väldigt mycket i vikt kan det bero på att du samlar på dig vätska. Det är oftast normalt men kan även vara ett av flera tecken på en komplikation. Mot slutet av graviditeten går du på fler besök hos barnmorskan för att till exempel upptäcka om blodtrycket stiger. Många får halsbränna, magen känns ofta full och det är svårt att hitta sköna ställningar på natten. Du får räkna med att vakna några gånger per natt för att kissa och vända dig i sängen.
Vid den här tiden gör barnmorskan en sammanfattning om hur din graviditet har varit. Du kan skriva ett förlossningsbrev där du skriver lite om dig själv och dina förväntningar på förlossningen, samt vilken form av stöd som du tror att du och din partner kommer att behöva.

Barnet: Fingernaglarna har nu vuxit ut helt och hållet på barnet. Barnets benmärg börjar producera röda blodkroppar. Du känner nu varje dag hur barnet rör på sig och det är inte ovanligt att du lagt märke till att ditt barn har en speciell dygnsrytm, som ofta fortsätter efter att barnet är fött.

egna ord: Kan knappt fatta att det snart är dags för oss o bli en till, va foort tiden går!  Halsbrännan har verkligen gjort sig tydlig- måste ta halsbrännemedicin innan läggning och ibland vaknar jag till o med med halsbränna mitt inatten o blir tvungen o ta. Det är knöligt o jobbigt o vända sig i sängen, o trycket på blåsan är nåt enormt- man gör visst inge annat än  o springa o kissa ;)
O sen hård mage med- va aldrig me om detta när jag väntade Elliott, och har inte varit me om de innan denna grav heller..men nu denna vecka har de kommit med..måste kika lite på tips på vad man kan göra för o underlätta de lite!

Har faktiskt börjat känna mig hungrig konstant dessutom, som lär väl bli mer än ett halvt kilo i veckan nu..*harkel*

bilder kommer vid senare tillfälle!







Kommentarer
Postat av: Carolina

Men så kan du ju inte bara säga, att du bor nära cloetta. Gud så orättvist. haha.. Vi var där förra sommaren när vi åkte upp till Stockholm, men vi har alldeles för långt dit för att ta det som en utflykt.

Ja, cloettas tomtar är verkligen godast. :)

2010-10-30 @ 12:12:43
URL: http://bluppan.blogg.se/
Postat av: Carolina

Nä, du är verkligen inte ensam om busungar! haha.. :)

Min lilla... prinsessa... är en riktig envis och busig tös. Hon kröp ihop och vägrade röra sig för barnmorskan och sen vill hon alltid ligga i hörnan där min urinblåsa är. Inte konstigt jag behöver kissa så fort jag rör på mig. haha..

2010-10-30 @ 12:16:18
URL: http://bluppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback