Är det okej när barnen kallar sina föräldrar vid namn istället för att säga mamma/pappa?


2012-10-06 @ 14:23:00
Kärt barn har många namn brukar det ju heta. Men i detta fallet heter det kärt barn ger många namn.
 
Leila har nämligen börjat att kalla mig Emelie istället för mamma. När hon ropar på mig ibland så kan hon säga" Emiji" istället för mamma. Och jag måste erkänna att det gör lite ont i mammahjärtat på mig när hon säger mitt namn istället för mamma. För jag är ju hennes mamma, är stolt över detta, och då vill jag ju bli kallad det oxå. Hon är ju så pass liten ännu iofs så hon förstår ju inte riktigt det där ;) Men pekar jag på hennes pappa och frågar henne vad han heter; då säger hon minsann bara pappa, fusk ju ;)
 
Då kom jag och tänka på det här med att tilltala föräldrar vid namn istället för mamma/pappa. Vad tycker ni om detta? är det okej? Jag har alltid, sedan jag varit liten tyckt att det låtit galet och fel när andra barn runtomkring kallat sina föräldrar vid namn isätllet för mamma/pappa. Kanske är det jag som är lite gammeldags?
 
Jag har alltid sagt mamma och pappa, det känns mest naturligt!
 
Vad tycker ni?
 
 






Kommentarer
Postat av: Marlene

Jag tycker det är ganska tråkigt och opersonligt när man kallar sina föräldrar vid namn. Flera av ungarnas kompisar gör det och kan inte förklara varför när jag frågar dem. Inom familjen heter jag Mamma :-)

2012-10-06 @ 14:30:53
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/
Postat av: Coquina

Ja man vill ju alltid bli kallad mamma, inte sitt förnman hihi! Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling där du kan vinna mässbiljetter och biobiljetter =)

2012-10-06 @ 15:43:20
URL: http://coquina.blogg.se/
Postat av: Ewa (mamma till 6 döttrar)

Jag är oxå en sån som alltid sagt mamma och pappa men mina barn har nog ibland sagt mitt namn faktiskt :) Och jag har tyckt att det är ganska så bra att de iaf vet vad jag heter ;)

Kram

Svar: ja det är ju iofs bra att barnen vet vad man egentligen heter om det skulle vara något...men mamma och pappa känns bäst att säga och bäst o bli kallad ju ;)
Emelie

2012-10-06 @ 19:11:48
URL: http://tjejmorsan.blogg.se
Postat av: Solveig Lundin

Oooo, de där är jobbigt, våran 6 åring höll på med det massor, men till slut börja han säga pappa Mattias och mamma Solveig, men håller med dig, jag vill nog att mina barn ska kalla mmig mamma och deras pappa för pappa

Svar: ja visst känns det som att det klingar bäst i öronen när barnen säger mamma och pappa? det tycker jag allt =)
Emelie

2012-10-06 @ 20:56:12
URL: http://lillboda.webblogg.se/
Postat av: Carolina

Förstår precis hur du menar, tråkigt. Hoppas det bara är en tillfällig grej!
Tycker precis som dig i denna frågan. Har alltid tyckt det låter konstigt med barn som tilltalar sina föräldrar vid namn och har själv aldrig gjort det. Skulle aldrig kunna göra det, känns fel på nå vis. Och jag hoppas innerligt att Wilda alltid kommer tilltala mig som mamma!

2012-10-06 @ 21:07:21
Postat av: Kattis

Jag har "alltid" (sen jag var ca 5-6år) sagt mina föräldrars namn när jag tilltalar dem. Det är ett aktivt val från deras sida och har alltid känts naturligt för min del eftersom jag knappt minns något annat. Men har fått MÅNGA frågor om varför osv under uppväxten. Men sa jag någon gång "min mamma" när jag pratade med en kopis så var de snabba att ifrågasätta varför jag inte kallade henne E... Så det är väl en vanesak helt enkelt. Men jag vill gärna att mina barn säger mamma, så jag kommer inte be dem kalla mig vid namn istället. Men ser varken det ena eller det andra som fel :)

Svar: nä, men man vill ju iaf själv bli kallad mamma som du säger =)
Emelie

2012-10-06 @ 23:50:19
URL: http://www.minafinaste.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback