att spendera tusenlappar på sig själv.


2012-10-19 @ 08:08:00
Runtom i bloggvärlden kan man läsa om mammor som köpt den chill norway tröjan, den hunkadory tröjan, de primebootsen, de oddmolly plaggen osv. Måste erkänna att jag ofta kan läsa sådant och börja undra lite grann.
 

Jag vet inte hur det är hos många andra- men här i alla fall så tycker jag att det tar emot i mitt hjärta varje gång jag köper något klädesplagg åt mig själv bara för jag tycker att barnen först och främst ska ha de kläderna de behöver.
 
Köper mycket hellre kläder till barnen än till mig själv (och när jag köper kläder till barnen så gör jag det oftast på h&m, kappAhl, eller lindex som är vettiga priser). Och när jag väl köper kläder till mig själv, ja inte går jag och köper ett plagg som kostar nästintill tusenlappen när jag vet att jag kan få hur många plagg som helst för detta i en annan butik.
 
Skulle aldrig ens tänka tanken att köpa en dyr jacka för 3000:- till mig själv eller en tröja för 1500:-, skulle se det som att röva bort pengar från familjen; pengar som vi skulle kunna göra något mkt roligare för.
 
Måste erkänna att jag ofta sitter och suktar efter och vill ha vissa plagg som är av dyrare sorten, men för det köper jag dom inte. Drömma kan man ju ; men mer än så blir det absolut inte.
 
Förstår inte hur folk har råd? En del köper bara massa fina dyra "märkeskläder" och ändå kanske mamman eller pappan i familjen studerar så de bara har en inkomst, eller så kanske ena föräldern är mammaledig eller arbetslös... och ändå har de råd att köpa?
 
Hursomhelst- Jag har hellre pengar kvar så jag vet att vi kan köpa mat, fixa nåt med huset om något skulle gå sönder än att spendera de sista tusenlapparna på dyra kläder åt mig själv.
 
självklart är det upp till var och en hur de vill göra
Ibland kan man väl kanske känna att man kan vara värd att unna sig själv något- men det finns gränser.
 
Vad tycker du?
 
 






Kommentarer
Postat av: Marlene

Jag kan inte förstå varför man måste ha ett visst märke? Behöver jag något kolla jag gärna på second hand eller Tradera, där man får fina grejer för ingen peng alls. Men här hemma är inte kläderna viktiga, vi reser hellre upp hela plånboken :-)

2012-10-19 @ 09:07:08
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/
Postat av: johanna med tyra o otto

Jag förstår precis vad du menar, har okså funderat på det många ggr, även om jag shoppar mkt, men det blir mkt till barnen, både dyrt och "billigt. Men försöker planera mina inköp, dela upp på månader:) kram

Svar: ja, man undrar liksom vart alla får pengar ifrån? vet många fall där mamman bloggar flera gånger i veckan om att hon köpt nya kläder och det är bara dyra fina kläder och ändå så studerar sambon/är arbetslös/ eller så kanske hon är mammaledig.
Att köpa lite dyrare kläder till barnen tycker jag är helt okej, man vet ju att man får bra kvalitet till de pengarna och sen kan ju syskonet oftast ärva dom kläderna sen. iaf om det exvis är villervalla =)
Emelie

2012-10-19 @ 10:34:22
URL: http://tvamanaderkvar.blogg.se
Postat av: Malin

Ja tror inte dom har råd igentligen men att dom blir sponsrade med kläderna. Jag har verkligen inte råd med sånt! Kram

2012-10-19 @ 10:44:12
URL: http://Malinjljung.blogg.se
Postat av: Carolina

Jag känner/tänker EXAKT likadant som dig!!! Hur i all världen kan folk ha så mycket pengar över till högvis med märkeskläder osv hela tiden?!? O jag är precis som du, det är riktigt sällan jag köper nått till mig själv och om jag gör det så väljer jag alltid ett så billigt alternativ som möjligt, men har ändå dåligt samvete och måste köpa nått till lillan också. Haha.. Hopplöst! ;)
Så jag håller med ditt inlägg fullt ut.. Skönt att det finns fler som tänker likadant för jag trodde jag var den enda.

Btw, håller jag tummarna för dig idag!!! Har läst om varslet men har varit dålig på att kommentera.

Kramar

Svar: JA, visst börjar man att undra lite grann? de reser hit och dit och sen har de ändå råd att köpa massa dyra fina kläder till sig själva? rimmar så dåligt... speciellt när en del har sambos som kanske pluggar- eller de själva gör det..eller om de sjävla är föräldralediga. Skumt!
Tack så mkt för din omtanke. De hann inte förhandla klart idag så får inte veta förrän nästa vecka..en helg fylld med oro till här nu med andra ord =(

hoppas allt är fint med er,
kramis
Emelie

2012-10-19 @ 11:45:29
Postat av: Emma - mamma till Meja och Alvin

Jag lägger en del pengar på kläder åt barnen. Handlar inte alls mycket på HM, Lindex och kappahl eftersom jag inte gillar deras könsstereotypiska kläder. Gillar POP, Nova star och Me&I. Handlar också en del på Tradera, då kan man köpa dyrare märken till lagom priser.

Till mej själv köper jag dom kläder jag vill ha. Kostar jeansen jag vill ha strax över 1000 så är det okej, men en tröja för 1500 skulle jag troligen inte köpa eftersom jag både har småbarn själv och jobbar med småbarn.

Att tycka sig ha råd eller inte tror jag handlar om prioriteringar. Vi har inte varit iväg på någon dyr semester exempelvis. Ni väljer att åka utomlands med barnen för att ni tycker att det är viktigt/roligt/mysigt. Man gör det med sina pengar som känns bäst helt enkelt :)

Kram

Svar: Ja ibland händer det att jag oxå köper kläder till barnen som är lite dyrare. Älskar exvis villervallas kläder och speciellt deras multistriped för då kan ju leila ärva elliotts gamla sen =)
Mm..vi fick ju skattepengar över så vi sparade undan dom och lade på en utlandsresa istället för att spara dom till att exvis bygga altan nästa år. Var ju första gången vi reste hela familjen och det var kul att vi kunde lägga undan dom pengarna till det =) Så nu börjar expedition spara till altanbygge, haha!

hoppas allt är fint med er

kramis
Emelie

2012-10-19 @ 12:13:00
URL: http://emmaoskrutten.blogg.se
Postat av: Kattis

Jag tycket att alla ska göra det som passar dem bäst. Jag älskar barnkläder och har det som ett stort intresse. Jag tror inte att jag lägger mer på det än vad andra familjer lägger på barnkläder + sina intresse (fiske, scrapbooking, foto, inredning, djur osv).

Önskar dock att jag kunde ta lite av det jag lägger på barnkläder vissa månader och lägga på mig själv. DET är desstu svårare ;)

Svar: jamen precis. Sedan köper jag självklart lite dyrare kläder till barnen ibland med. Älskar ju villervallas kläder exvis- men då tänker jag som så att jag köper en färg som gör så lillan kan ärva sen efter elliott.
Ja gud, man har inte samvete till att unna sig själv saker alls tycker jag. Det är roligare att se glädjen i barnens ögon när de får nya kläder än när man köper till sig själv. Men man måste ändå komma ihåg sig själv- men man behöver kanske inte överdriva och köpa ett plagg för 1500:- i veckan varje månad..

hoppas du får en fin helg!
kramis
Emelie

2012-10-19 @ 16:48:11
URL: http://www.minafinaste.blogg.se
Postat av: Sanna

Köper sällan kläder till mig själv i huvudtaget, utan är nog precis som den punkten att jag vill att min dotter ska ha allt hon behöver först. Nackdelen är dock att jag faktiskt köper till dottern hellre än att köpa till mig själv, TROTS att hon har kläder i mängder och inte alls behöver mer.

När det väl blir kläder till mig någon gång i mellan varven är det inte dyra märkeskläder som köpes in, dock köper jag gärna märkeskläder till dottern då jag har ett stort intresse för barnkläder.

Kram Sanna

2012-10-19 @ 18:03:18
URL: http://mammasvardag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback