Kreditkort- på gott eller ont?


2012-10-20 @ 09:30:00
I många filmer ser man hur folk tokshoppar och sedan betalar allt med kreditkort som om de vore stenrika och kunde göra så varje dag.

Men i verkligheten funkar det inte alls så, att man kan tokshoppa massor och sedan bara dra kreditkortet så löser sig allt. Nej, för sen kommer ju räkningen på kreditkortet med. Och den måste ju betalas- i många fall med massa ränta också!
 
Själv har jag aldrig använt ett kreditkort- inte sambon heller. Vi får ständigt massa brev där vi erbjuds att välja till kreditkort till våra bankkort. Men ingen av oss vill detta- vi är helt emot det!
 
Och varför? för jag tror att om man har ett och väl använder det nån gång så är det kört sen. Då börjar man såfort det kanske börjar eka tomt på det vanliga kontot att ta till kreditkortet- och vad händer då? Jo, då får man betala det nästa månad..och då kanske man får dåligt med pengar igen och måste ta till det där förbaskade kreditkortet igen! Alltså blir det bara en ond cirkel.( Då är det väl ändå bättre att se till så ekonomin funkar från start och se varför man ens behövt ta till det där kortet från början?)
 

Inget kreditkort nu- aldrig nånsin ett kreditkort!
 
 
hur är det hemma hos er? handlar ni med kreditkort någon gång? vad tycker ni om kreditkort?






Kommentarer
Postat av: Louise& Isabella + lille Linus

Vi skaffade ett Ikea handla (kreditkort) när vi skulle köpa nya sängar, sängram mm. Mest för att det var räntefri avbetalning i 6 mån. Vi har dock aldrig använd det efter det och kommer inte göra det heller. Vi har bara vanliga bankkort annars och hatar de breven med erbjudande man får hem. Störigt!

2012-10-20 @ 10:39:50
URL: http://bebbekarlek.blogg.se
Postat av: Jessica

Nä använder inte heller kreditkort! Har däremot köpt större saker som min soffa på avbetalning (räntefritt en viss period) och med detta följer ofta ett kreditkort men det har klippts med en gång! Fick kreditkort genom banken en gång men de användes aldrig heller, så de tog jag bort rätt fort. Tänker som du, har jag inte de pengarna så kan jag inte handla heller!

2012-10-20 @ 10:44:38
URL: http://www.lawendelgoteborg.blogg.se
Postat av: Martina

Vi har några kreditkort men inte för att vi har dålig ekonomi. Vårt bensinkort får vi ju poäng på och håller pengar på hela tiden så det blir liksom inte en kredit utan ett betalkort som vi får igen en massa pengar på :-)
Om man vet att man har ekonomi så är kreditkort inte av ondo men det tråkiga är ju att det till 90% (antagligen) är folk som faktiskt hamnar i en dålig cirkel med kreditkorten. Så allra bäst är nog att ha samma filosofi som er :-)

2012-10-20 @ 10:48:11
URL: http://ytterligare.blogspot.se
Postat av: Marlene

Jag skaffade min första kredit när jag var nästan 40 och då pga att jag ville ha en backup om något hände under våra resor. Men jag har aldrig utnyttjat den. Jag är en av få som nästa alltid betalar kontant och bara de stora summorna med kort. Känns lixom bäst så.

2012-10-20 @ 14:25:07
URL: http://fdensammamamman.blogspot.com/
Postat av: Hanna - En sån där mammabloggare ♥

jag skaffade faktiskt ett kreditkort i våras, mitt första. det är genom jobbet och har därför ingen ränta.
jag har aldrig haft något innan av samma anledningar du skriver här ovan... ond cirkel!
men då jag ibland "måste" köpa saker till jobbet och sen lämna in kvitton på det, för att sen få tillbaka det på nästa lön... skaffade jag tillslut ett. givetvis kan jag använda det även privat, vilket jag oxå gjort men det är VÄLDIGT sparsamt. jag är livrädd för att det ska spåra ut... dessutom är det ingen köpgräns på kortet! =/

2012-10-20 @ 23:28:54
URL: http://hannaofsweden.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback