Det krävs mkt för att ändra en livsstil.


2013-04-03 @ 20:46:46
 
Det är inte alltid lätt att bara ändra livsstil bara sådär. Men allt går om man bara vill. Jag tycker att det är viktigt att man inser att man inte är mer än människa. Att man kommer att göra några snedsteg längs vägen och att detta helt enkelt får vara okej. Sålänge man har ett mål och fortsätter att kämpa efter detta trots att man kanske råkade ta en bulle till fika dagen innan. Självklart ska man försöka att leva så sunt man bara kan och bara unna sig vid speciella tillfällen. Men sedan måste man inse att det inte alltid går att sluta tvärt.
 
Som det är just nu så har jag ett visst antal kalorier jag ska äta varje dag (uträknat efter vad jag väger)  och dessa ska jag försöka äta varje dag och de ska vara uppdelade  i ca 34/33/33 procent (protein/kolhydrater/fett) under dagens gång. Försöker att äta med ca 2-3 timmars mellanrum. Helst 3 timmar emellan varje mål inte längre. Det är ju viktigt att äta ofta så man håller en jämn blodsocker nivå.

Tänkte tipsa om en bra frukost som jag oftast äter:

havregrynsgröt med rivet äppe, 2 st ägg (eller bara äggvitorna),sötmandel och varje morgon omega 3 och d-vitamin. Mättar riktigt bra!
 

Sedan har jag som sagt nu blivit lärd och insett att detta med träning... det är a och o det med. Och för er som trodde att man gick ner i vikt/blev mindre enbart av att köra cardio- glöm detta. Visst du kan gå ner mkt i vikt av detta. Men är det kul att ha en sladdrig och hängig kropp sen när man gått ner? Neej. Bättre att satsa på styrketräning- med detta kan man både gå ner i vikt och forma om kroppen. Muskler väger inte mer än eller mindre än fett...men muskler tar mindre plats än fett. Så därför ska man heller inte alltid haka upp sig på vikten utan kolla på måtten istället.
 
En sak är säker- bara man kommit igång med kost och träning så mår man så mkt bättre. Missar man att träna en dag då man skulle tränat så tar det emot bara för att det är så kul att träna och se att det ger resultat. Den bästa träningen är alltid den som blir av- oavsett vad man gör. Tänk på detta oxå ;)
 
En bra start i rätt riktining innan man börjar att göra en livsändring är i alla fall att sätta sig ner och tänka. Vad är mina mål- vad vill jag få ut av det hela- hur mkt ska jag satsa. Och sedan detta med sporrar- för min egna del känner jag att det är viktigt att sätta delmål och kanske unna mig något extra då...en liten sporre. För ett par veckor sedan köpte jag mig lite nya kläder till exempel. Hitta något som sporrar dig.
 
Detta är sådant som jag själv funderat på- märkt funkar för mig iaf.
Nää, nu kämpar vi på lite till...eller vad säger ni? Beach 2013 here we come ;)
 

 
 
 






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback